Focus op het positieve

Focus op het positieve

We leven in een bizarre tijd en de wereld staat op zijn kop. De beperkingen vliegen ons om de oren en onze ‘leefruimte’ wordt steeds kleiner. Dagelijkse structuren vallen weg doordat bijvoorbeeld sporten niet meer kan, of doordat je al maanden thuiswerkt.

Dingen waar je naar uit keek worden zonder dat je er invloed op hebt voor je gecanceld. Denk bijvoorbeeld aan je wintersportvakantie of het afsteken van vuurwerk met oud en nieuw. En de simpele dingen zoals boodschappen doen zijn een behoorlijke uitdaging met een mondkapje op.

Het komt steeds meer in de media dat veel mensen mentale klachten hebben in deze tijd door de gevolgen van COVID-19. Mensen vereenzamen, raken geïrriteerd en hebben geen dingen meer om naar uit te kijken. En voor je het weet verandert een chagrijnige dag in een sombere periode.

Met de volgende tips wil ik je uitdagen om je mindset te veranderen, zodat je weer gefocust raakt op het positieve.

1. Bedenk elke avond 5 dingen die goed zijn gegaan die dag. Dit mag van alles zijn. Het kan een ochtendwandeling in de mist zijn, een compliment wat je van iemand kreeg, dat lekkere croissantje wat je hebt gegeten bij het ontbijt, etc.

2. Probeer op een creatieve manier in contact te komen met de mensen om je heen. Bel ze bijvoorbeeld eens op in plaats van een appje te sturen. Vraag of iemand mee gaat wandelen en neem koffie mee voor onderweg.

3. Geniet van de natuur. Maak een wandeling in het bos of ga uitwaaien op het strand. Of loop een rondje door het park. En probeer eens te kijken naar je omgeving alsof je er voor het eerst bent. Alsof alles nieuw is voor je. Verwonder je over de schoonheid van de natuur.

4. Gebruik de ruimte in je agenda om nieuwe dingen te leren. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe recepten uitproberen, of een boek lezen. Start een cursus fotografie, of Spaans. Ga hier creatief mee om.

5. Maak je to-do lijst wat korter. Bij mij staat bijvoorbeeld al heel lang de foto-albums van de kinderen op mijn lijstje. Ik probeer daar nu de tijd voor te maken.

6. Maak elkaar weer vrolijk. Verras elkaar met kleine dingen zoals een bosje bloemen, of een kaartje. Heb weer echte aandacht voor elkaar en houd elkaar positief.

Ik hoop dat je wat met de tips kan. En als je er over door wilt praten, of je hebt er een vraag over, contact me dan gerust! Heb je zelf nog tips om gefocust te blijven op het positieve? Zet ze dan gerust in de reacties hieronder.

Delen: